skip to Main Content
ریجسترهای صوتی ( محدوده های صوتی )

ریجسترهای صوتی ( محدوده های صوتی )

ریجسترهای صوتی ( محدوده های صوتی )

محدوده ها یا همان ریجستر های صوتی ، جایگاه های مختلف صدایی هستند که در هر کدام از آنها تار های صوتی به مقدار متفاوتی به نوسان در می آیند و در هر کدام از آن ریجستر ها ، صدا رنگ متفاوتی خواهد داشت. به دلیل اینکه صدای ما بین ریجستر های صوتی مختلف جا به جا میشود برای این جا به جایی باید این کیفیت ها و حالت های مختلف را به صورت نامحسوس تلفیق کرد تا صدایی با کیفیت بالا تولید شود.
ریجستر ها یا محدوده های اصلی صدا:
صدای سینه
صدای میکس
صدای سر
علاوه بر ریجستر های فوق، ریجستر های صوتی دیگری مثل ریجستر ویسل یا سوت (whistle register ) و ریجستر وکال فرای ( vocal fry ) وجود دارند. که مختصر توضیحاتی راجع به آن ها خواهیم داد و برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایر مقالات در این سایت مراجعه نمایید.
وکال فرای : پایین ترین محدوده صوتی وکال فرای است که صدایی شبیه به جیر جیر در دارد. در وکال فرای تار های صوتی در حالت استراحت قرار دارند و فشاری بر آن ها وارد نیست به همین علت از آن به عنوان راهی برای درمان تارهای صوتی استفاده می کنند:
صدای سینه : کمی بالاتر از وکال فرای، صدای سینه است که صدایی سنگین، قوی و بم می باشد و همانطور که از اسمش معلوم است صدایی است که ارتعاشاتی در محدوده سینه ایجاد میکند.برای تولید این صدا تارهای صوتی در تمام طول خود همانند سیم های نت های بم یک پیانو به ارتعاش در می آیند اگر هنگامی که با صدای سینه صحبت میکنید دست خود را روی قفسه سینه خود قرار دهید متوجه لرزش قفسه سینه خود می شوید.
صدای میکس : بالاتر از صدای سینه، صدای میکس یا صدای میانی است. برای تولید این صدا پنجاه در صد از طول تارهای صوتی به ارتعاش در می آیند و پنجاه در صد آن زیپ می شود. در صدای میانی ارتعاش سینه ها از بین رفته و این ارتعاش به ناحیه فارنجیل هدایت شده تا اینکه صدای سبک و پر طنینی تولید شود.
صدای سر : اگر عمل زیپ شدن تارهای صوتی ادامه یابد تا جایی که حدود هفتاد در صد تارهای صوتی زیپ شوند و یک سوم باقیمانده به ارتعاش در بیایند صدای سر ایجاد می شود. در صدای سر هیچ ارتعاشی در سینه وجود ندارد و ارتعاش به پشت چشم ها و بالاترین نقطه ی سینوس ها و سر منتقل می شود.
فالستو : فالستو یک ریجستر صوتی تلقی نمیشود چون در اکثر ریجسترهای صوتی می تواند صورت بگیرد و مربوط به یک محدوده ی خاص صدایی نمیشود. دلیل شکل گیری صدای فالستو دور شدن تارهای صوتی از هم و ایجاد صدایی هوادار است که باعث می شود آن محدوده از صدا رنگ و طنین خود را نداشته باشد. البته در بعضی از سبک ها خوانندگان از صدای فالستو به عنوان زیبایی و زینت صدا استفاده می کنند.

This Post Has 2 Comments
    1. خواهش میکنم. در خدمتم. برای شرکت در کلاس صداسازی هم میتونین حضوری و هم آنلاین از طریق شماره تماس داده شده هماهنگ کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت
مشاهده آمار وبسایت