skip to Main Content
صداسازی چیست؟

صداسازی چیست؟

صداسازی چیست؟

به تازگی حتما کلمه صداسازی به گوشتان خورده است. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا تعریف و مفهوم درستی از صداسازی را برای شما ارائه دهیم.

متاسفانه این ذهنیت در بین هنرجویان کلاس های خوانندگی و حتی بعضی مدرسین جا افتاده است که آموزش صداسازی در بین سبک های مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال هنرجویی که دنبال یادگیری آواز پاپ است از مدرس خود میپرسد شما چه نوع سبک صداسازی کار میکنید. یا همین اشتباه برای مدرسینی که خود را مدرس صداسازی جا میزنند پیش می آید که از هنرجو میپرسند شما دنبال چه نوع سبک صداسازی هستید؟!

صداسازی نوین فقط مربوط به سبک خاصی نیست، بهتر بگویم، صداسازی سبک های آوازی مختلف فرقی با هم ندارند. صداسازی علم آگاهی به اندام صوتی بدن است. هنگامی که فردی میخواهد آواز بخواند باید نسبت به ساز حنجره خود آگاهی لازم را داشته باشد و با توجه به آن علم و داشتن بیشنی از آن سبک موسیقی و شعری که میخواهد بخواند بهترین اجرای خود را ارائه دهد.

همانطور که یک نوازنده باید بداند که چطور از دستانش برای نواختن ساز خود استفاده کند تا کمترین فشار را روی دستانش بیاورد، یک خواننده نیز باید به این آگاهی برسد که چطور از ساز صوتی خود یعنی حنجره استفاده کند تا بدون فشار و تنشی آواز بخواند و بجای گلو درد و آسیب رساندن به تارهای صوتی خود از آواز لذت ببرد که علم صداسازی این آگاهی را در اختیار او قرار می دهد.

اما میان نوازندگی و خوانندگی یک تفاوت بزرگ وجود دارد. در نوازندگی ساز مورد نظر از قبل طراحی شده است و نیازی ندارد که شما آن را دوباره طراحی کنید اما در آواز شما باید بدانید که چطور باید از ساز حنجره خود استفاده کنید تا بهترین کیفیت از صدای خود را ارائه دهید. همین موجب شده است که تعداد خوانندگان خوش صدای معدودی در ایران داشته باشیم.

حالا صداسازی در عمل چیست؟

صداسازی یعنی این که یاد بگیری چگونه آواز بخوانیم به طوری که به تمامی محدوده های صوتی خود دست پیدا کنیم و در کمال آرامش در بالاترین رزونانس های صدایی آواز بخوانیم بدون اینکه فشاری به خود بیاوریم و بدون اینکه رگ گردنمان بیرون بزند یا سیاه و کبود شویم.

 اکثر هنرجویان آوازی رفتار مشابهی دارند ؛ در نت های پایین و بم صدایشان به گوش نمیرسد و صدای هوادار و ضعیفی دارند و هر چقدر که به سمت نت های بالا و اوج میروند آوازشان تبدیل به دعوا و عربده کشی میشود و جالب تر این است که هر شخصی تلاش میکند بیشتر داد بزند و حتما با ضربات دیافراگمی صدای خود را به بیرون پرتاب کند. این رفتار مثل این میماند که راننده ای بخواهد با ماشین خود با دنده ی یک، با سرعت دویست کیلومتر با ساعت حرکت کند، خب مسلم است برای سرعت بالاتر باید دنده بالاتری استفاده کرد تا به موتور ماشین فشار نیاید.

در آواز چگونه تنش را حذف کنیم؟

وقتی به سمت نت های بالا میروید چه اتفاقی برای صدایتان ربخ میدهد؟ عضلات گردنتان سفت میشوند؟ باید داد بزنید تا صدایتان بیرون بیاید؟ اگر هم داد نزنید صدایتان به یک صدای نازک بدون ماهیت تبدیل میشود که فاقد رزونانس و رنگ صدای گفتارتان است؟

تمامی این رفتارها باعث آسیب های جدی به تارهای صوتی تان میشود که در موارد بیشتری برگشت پذیر نیستند. ما باید برای خواندن نت های بالا صدای سر خود را با صدای سینه خود ترکیب کنیم و با استفاده از صدای فارنجیل در محدوده فارینکس آن را به صدایی سبک با رنگ و رزونانس کافی به نام صدای میکس تبدیل کنیم. تمامی این مراحل در صداسازی نوین شکل میگیرد که برگرفته از متد علمی سینگینگ ساکسس ( singing success ) است. در متد singing success که بنیان گذار آن برت منینگ ( Brett Maning ) میباشد اولین توصیه ای که میشود این است که حق ندارید برای رسیدن به نت های بالا داد بزنید و باید در کمال آرامش فشار را از روی ماهیچه ها، حنجره و گلوی خود بردارید و اجازه دهید تارهای صوتی خود به آسودگی به کار خود ادامه دهند و از هرگونه انقباض در امان بمانند.

در این راستا در مقالات صداسازی و ویدیو های آموزشی صداسازی که برای شما در سایت محمود عبدالملکی گردآوری نموده ایم میتوانید بیشتر با صداسازی نوین آشنا شوید. ضمنا در نظر داشته باشید که این مقالات و ویدیو های صداسازی هیچگاه نمیتوانند جای کلاس های صداسازی را بگیرند. زیرا در کلاس های صداسازی ، مدرس ایرادات شما را میگیرد و تمرین های مناسب با صدای شما را به شما میدهد اما این مقالات و ویدیوهای آموزشی صداسازی جنبه عمومی دارند و برای آشنایی شما با صداسازی نوین ارائه شده اند.

This Post Has 2 Comments

پاسخ دادن به عبدالکریم Cancel comment reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت
مشاهده آمار وبسایت