skip to Main Content
مودهای صدایی در متد صداسازی CVT چه هستند؟

مودهای صدایی در متد صداسازی CVT چه هستند؟

مودهای صدایی و چگونگی استفاده از صدا را میتوان به چهار حالت (مود) صوتی تقسیم کرد:

  1. Neutral
  2. Curbing
  3. Overdrive
  4. Edgeسابقاً (“Belt“)

این حالت ها به علت داشتن مقادیر مختلفی از کیفیتِ متالیته با هم متفاوت هستند.

بیشتر مشکلات آوازی به دلیل استفاده نادرست از مودها رخ می دهند. هر مود یک شخصیت خاص و هم چنین مزایا و ویژگی ها و بایدها و نبایدهای خاص خود را دارند.

برای جلوگیری از اشتباهات و مشکلات فنی و همچنین شناخت و کنترل هر مود، استفاده از مزایای آن ها و رعایت قوانین مربوط به آن ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین مهم است که بتوانیم آزادانه بین مودها جابجا شویم تا از مزایای آن ها کمال استفاده را ببریم. می شود این تغییر را به صورتی نرم و یک دست ایجاد کرده یا برای رسیدن به بِرِکهای (Break) صوتی تغییرات ناگهانی و یهویی ایجاد کرد. هر چهار مود صوتی باید به صورت جداگانه و به روش های مختلف و مختص به خودشان آموزش داده شود. به یاد داشته باشید که همواره باید از سه اصل کلی (ساپورت، توانگ، عدم بیرون زدگی فک و سفت نشدن لب ها)، بدون توجه به مود مورد استفاده، پیروی کنید.

1 . مود صدایی Neutral

تنها مود غیر متالیکِ موجود Neutral است. هیچ صدای “متالیکی” دراین مود وجود ندارد. این مشخصه صوتی اغلب نرم، مثل خواندن لالایی است.

Neutral تنها حالتی است که در آن می توان با استفاده از صدای هوادار و در عین حال بدون آسیب به حنجره، آواز خواند.

به دوحالت کلی، Neutral قابل تقسیم است:

  • Neutral هوادار
  • Neutral بدون هوا

که به خاطر اختلافات واضحشان، به صورت جداگانه مشخص می شوند. با ایجاد یک فکِ شل، میتوان به Neutral دست یافت. در موسیقی پاپ از Neutral با هوا در پسیج های آرام استفاده می شود یعنی وقتی که اجرای آهنگ صدایی هوادار بخواهد. درموسیقی کلاسیک نیز از Neutral با هوا اما فقط به عنوان یک حرکت نادر و خاص استفاده می شود.

در زندگی روزمره هنگامی که با صدایی هوادار زمزمه یا صحبت می کنید، در واقع دارید از مود Neutral باهوا استفاده می کنید.

Neutral بدون هوا اغلب در موسیقی عادی مورد استفاده قرار می گیرد، یعنی وقتی که می خواهید صدایی بدون متالیته و در عین حال واضح و بی هوا داشته باشید.

در موسیقی کلاسیک، زنان و مردان هنگام خواندن با حجم پایین، از Neutral بدون هوا استفاده می کنند، یعنی در پیانیسیمو و نازک کردن صدا (حجم صدا در هر نت به گونه ای کاهش می یابد که کیفیت صدا حفظ شود). زنان، بدون توجه به حجم صدا، درموسیقی کلاسیک از Neutral بدون هوا استفاده می کنند.

درزندگی روزمره وقتی که آرام و بدون هوا صحبت می کنید، از Neutral بدون هوا استفاده می شود. از همه قسمت های صدا، همه مصوت ها و همه رنگ های صوتی توسط زنان و مردان در Neutral استفاده میشود.

به طور کلی، Neutral یک حالت با یک حجم صوتی در حد آرام از خیلی ساکت (pp) تا صدا با بلندای متوسط (mf) است.

حجم بسیار قدرتمند (ff) فقط در قسمت Neutral بدون هوا درقسمت بالای صدا قابل دستیابی است.

درغرب، Neutral متداول ترین روش آموزش آواز است (البته برای خانم ها) و اغلب در گروه های کلیسایی و مدارس مورد استفاده قرار میگیرد.

2 . مود صدایی Curb

تنها حالت نیمه متالیک موجود Curb است. دراین مود اندکی “متالیته” روی هرنت وجود دارد.

Curb خفیف ترین حالت متالیته است که کمی هم محدود به نظر می رسد، مثل وقتی که به دلیل معده درد ناله می کنید.

Curb را میتوان با ایجاد یک “حالت کنترلی (Hold)” بدست آورد.

Curb در موسیقی پاپ بسیار مورد استفاده قرار میگیرد، به خصوص هنگامی که حجم آن در حدود متوسط بوده و مقدار مشخصی از متالیته روی نت ها مثل کارهای Soul یاRnB  “ مورد نیاز باشد.

Curb در موسیقی کلاسیک توسط آقایان هنگام خواندن نت هایی با حجم متوسط و نیز هنگامی که زنان در قسمت میانی و گاهی در قسمت پایین صدا با صدای بلند (f) میخوانند، مورد استفاده قرار می گیرد.

Curb در زندگی روزمره در واقع هنگامی است که شما مویه یا ناله کنید.

هم زنان و هم مردان از Curb در تمامی قسمت های مختلف صدا استفاده می کنند. رنگ صدا را نیز می توان حین آن بسیار زیاد تغییر داد.

همچنین، همه مصوت ها قابل استفاده هستند اما، در قسمت بالایی صدا، حروف صدادار باید به سمت O (“Woman“) , UH” (“Hungry“) و I” (“Sit“) هدایت شوند. حجم در Curb در مقایسه با حالت های دیگر کم و بیش در حد وسط باقی می ماند، یعنی از ساکت متوسط (MP) تا بلند (MF). آواز خواندن در حجم صدایی بسیار پایین نیز در این حالت امکان پذیر نیست.

3 . مود صدایی Overdrive

یکی از دو مود تمام متالیک موجود Overdrive است. در این حالت مقدار زیادی متالیته در هر نت وجود دارد. مشخصه Overdrive اغلب صدایی مستقیم و بلند است، مانند وقتی که به کسی در خیابان فریاد می زنید. Overdrive را می توان در ابتدا با ایجاد یک “نیش” یافت و معمولاً از آن هنگام صحبت یا آواز با صدای بلند در قسمت های پایین و میانی تناژ صدا استفاده می شود.

درموسیقی عامی، وقتی صدا بلند شود و وقتی مقدار زیادی متالیته روی نت ها باشد، مانند موسیقی راک، ازOverdrive استفاده می شود. در موسیقی کلاسیک نیز توسط مردان وقتی با صدای بلند تا بسیار بلند (f-ff) آواز می خوانند، از Overdrive استفاده می شود و زنان در آواز کلاسیک از Overdrive فقط در قسمت پایین صدا استفاده می کنند.

Overdrive در زندگی روزمره هنگام فریاد زدن استفاده می شود.

Overdrive از نظر گام، مخصوصاً برای خانم ها، محدودترین مود است. حد بالا برای زنان D5/Eb5 و برای مردان C5 است. حدپایینی وجود ندارد. از همه مصوت ها می توان در قسمت پایین صدا استفاده کرد، اما در قسمت بالای صدا فقط می توانید از EH” (“Stay“) و OH” (“So“) استفاده کنید. با این حال، رنگ صدا می تواند تا حدودی تغییر کند. اگرچه حجم صدا در Overdrive اکثراً زیاد و صدا بلند است، اما می توان حجم نسبتاً کم را هم برای آن در قسمت پایین صدا بدست آورد. هرچه نت ها بالاتر باشند، این مشخصه بلندتر و فریاد واضح تر می شود.

4 . مود صدایی Edge

دومین مود تمام متالیک Edge (سابقاً “Belt“) است. که مقدار زیادی متالیته در هر نت خود دارد.

مشخصه Edge سبُک، تهاجمی، تیز و فریادگونه بودن است، مثل وقتی که شما صدای یک هواپیمای درحال پرواز را تقلید می کنید. باتوانگ کردن قیف اپیگلوت (مثلاً صدایی شبیه صدای اردک در آوردن) میتوان Edge را یافت.

Edge در بعضی از سبک های موسیقی پاپ و بیشتر در بالای صدا در مواقعی که حجم صدای مورد نیاز بسیار بلند و همراه با مقدار زیادی متالیته روی نت ها باشد، مورد استفاده قرار می گیرد، مانند موسیقی هارد راک و موسیقی مذهبی.

Edge در موسیقی کلاسیکی که مردان درآن اغلب باصدای بلند (ff) آواز می خوانند و اغلب در قسمت بالای صدا مثلا C (نت دو) بالایی بازه تنور قرار می گیرند، مورد استفاده قرار می گیرد. زنان در موسیقی کلاسیک از Edge استفاده نمی کنند.

Edge در زندگی روزمره به هنگام فریاد زدن استفاده می شود. هم زنان و هم مردان می توانند از Edge در همه قسمت های صدا استفاده کنند. اما فقط مصوت های توانگ شده می توانند مورد استفاده قرار گیرند زیرا توانگ شدن قیف اپیگلوت شرط لازم برای Edge است. این به این معنی است که در قسمت بالای صدا فقط می توانید ازI” (“Sit“) ، A” (“And“) ، EH” (“Stay“) و OE” (“Herb“) استفاده کنید. رنگ صدا را نیز می توان فقط کمی تغییر داد. درقسمت بالای صدا نباید تغییر رنگ و وضوح آن را تغییر دهید. حجم صدا درEdge بیشتر در نواحیِ بلند است و هر چه نت ها بالاتر باشند، مشخصه جیغ مانند صدا واضح تر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت
مشاهده آمار وبسایت